Økende klager på blinkende lys – Årelangt flimmerproblem skaper frustrasjon på Helgeland

I august har Linea opplevd en betydelig økning i skriftlige og muntlige henvendelser fra kunder som melder om irriterende blinking i lysene. Dette er et velkjent problem, og Lineas målinger viser at flimmernivåene i strømnettet ligger langt over de tillatte grenseverdiene.

Publisert: Oppdatert:
Steinar og Eivind viser måleinstrument som står rundt om i strømnettet på Helgeland

Målingene Linea har rundt om i strømnettet på Helgeland indikerer at flimmeret samsvarer med driften av Celsas stålovn inne på Mo Industripark.

– På grunn av den økende mengden av klager fra våre kunder på Helgeland, ser vi behovet for å informere på nytt om hvorfor lysene blinker. Flimmeret kan være svært plagsomt, nå som vi går inn i mørketiden, og lysbruken øker. Til tross for at det ikke er påvist skade på elektrisk utstyr, kan blinkende lys oppleves ubehagelig, sier daglig leder Steinar Benum.

Denne problemstillingen har vedvart i mange år, og er direkte knyttet til Celsas virksomhet.

Steinar Benum under strømmast

– Linea har dessverre ingen myndighet til å pålegge Celsa Armeringsstål å gjennomføre tiltak for å redusere flimmeret. Vår rolle er å rapportere til myndighetene, som kan kreve utbedringer for å redusere disse forstyrrelsene i strømnettet, fortsetter Benum.

I juni vedtok Reguleringsmyndigheten for energi (RME) at Celsa Armeringsstål er ansvarlig for å utbedre flimmeret i tråd med forskriften om leveringskvalitet i kraftsystemet. Vedtaket pålegger Celsa å utbedre problemene uten ugrunnet opphold, og det er varslet tvangsmulkt dersom pålegget ikke følges.

Celsa har imidlertid klaget på vedtaket gjennom Advokatfirmaet Grette, og hevder at det er ulovlig. De mener RME har ignorert en tidligere avgjørelse fra Energiklagenemnda, og anklager RME for myndighetsmisbruk. Selskapet har også anmodet om utsatt iverksettelse av vedtaket inntil en rettskraftig avgjørelse foreligger.

De nyeste målingene etter sommerferien viser at flimmernivåene fortsatt overstiger de forskriftsmessige kravene som er satt av myndighetene. For å ivareta våre kunders behov har Linea rapportert problemet på nytt til RME.

– Vi i Linea er fullt klar over hvordan dette påvirker våre kunders hverdag, og vi tar deres bekymringer på største alvor. De mange henvendelsene vi mottar viser tydelig at situasjonen er plagsom for våre kunder på Helgeland. Dersom kundene ønsker det, kan de også klage direkte til NVE via deres nettside.

De fleste tilbakemeldingene kommer fra områder som Hemnes, Vefsn og ytre deler av sør-Helgeland. Dette skyldes de midlertidige tiltakene Statnett har satt i verk for å redusere flimmeret så mye som mulig. Et paradoks er at kundene i Rana, der flimmeret oppstår, merker det minst, på grunn av måten Statnett har konfigurert strømnettet.


Dessverre har disse tiltakene også konsekvenser, da de begrenser muligheten for å frigjøre mer strøm til nye næringsprosjekter og bremser den pågående elektrifiseringen i regionen.

Fakta boks rundt oppgavene til NVE og RME

NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat)

  • NVE er den nasjonale myndigheten for vann- og energiforvaltning i Norge.
  • Hovedoppgavene inkluderer forvaltning av vannressurser, energiforsyning, beredskap, og skredforebygging.
  • NVE overvåker og regulerer energimarkedet, samt gir konsesjoner for utbygging av vann- og vindkraftverk.
  • Direktoratet arbeider for sikker og bærekraftig energiforsyning for hele landet.
  • Nettside: www.nve.no (https://www.nve.no)

RME (Reguleringsmyndigheten for energi)

  • RME er en uavhengig enhet under NVE som har ansvar for regulering og tilsyn med kraftmarkedet og strømnettet.
  • Deres oppgave er å sikre effektiv konkurranse i energimarkedet og påse at leveringskvaliteten i strømnettet overholdes.
  • RME kan pålegge selskaper utbedringsansvar og følge opp brudd på forskrifter.
  • De fører også tilsyn med nettleiepriser og håndhever krav til kraftleverandører.
  • Nettside: www.nve.no/rme