Linea styrker strømforsyningen i Alstahaug – inviterer til folkemøte 2. desember

Linea planlegger en omfattende oppgradering av strømforsyningen i Alstahaug kommune, som også vil gi positive ringvirkninger for nabokommunene. Prosjekt Strendene innebærer bygging av en ny transformatorstasjon og etablering av en 132 kV-forbindelse, som sløyfes inn på den eksisterende 132 kV-linjen mellom Leirosen og Alsten transformatorstasjon. Målet med prosjektet er å sikre tilstrekkelig kapasitet til å møte økt aktivitet i regionen og styrke strømforsyningen for fremtiden.

Publisert: Oppdatert:
Steinar Benum og Peter Talseth skal holde foredrag på folkemøte i Sandnessjøen den 2. desember

Åpent folkemøte

For å informere om prosjektet og få verdifulle innspill arrangerer Linea et åpent folkemøte:
Tid: 2. desember kl. 18
Sted: Kulturbadet/Kinoen, Sandnessjøen (inngang Sjøbergsgate, baksiden av Kulturbadet)

Grunneiere, interessegrupper og andre interesserte er velkomne til å delta.

– Vi jobber aktivt for å sikre at informasjonen i slike prosesser er tydelig og omfattende. Å bygge større kapasitet i strømnettet er en tidkrevende oppgave som krever nøye vurdering av miljø- og samfunnsmessige hensyn. Vi ønsker også innspill fra interessenter for å finne de beste løsningene, sier daglig leder i Linea, Steinar Benum.

Bakgrunn for oppgraderingen

Strømnettet i Sandnessjøen har sprengt kapasitet. Dette betyr at alle nye tilknytninger og økninger i strømforbruk krever godkjenning fra Linea, for å avgjøre om de lar seg gjennomføre.

Den planlagte oppgraderingen er avgjørende for å sikre en stabil strømforsyning til Sandnessjøen by og for å legge til rette for fremtidig næringsutvikling i området. Når prosjektet er ferdigstilt, vil det også gi større fleksibilitet i styringen av forsyningsveiene og avlaste Alsten transformatorstasjon, som i dag også forsyner Dønna, Herøy og Nesna.

Ordfører i Alstahaug kommune, Peter Talseth

Alstahaug kommune: – Økt strømkapasitet er avgjørende

Alstahaug kommune merker utfordringer med å koble nye anlegg til strømnettet, noe som begrenser både elektrifisering og næringsutvikling.

– Det er stor aktivitet i kommunen, hvor vi både er godt i gang med elektrifiseringen og har nye næringsetableringer på trappene. Flere av disse kan imidlertid ikke realiseres før vi får bedre strømkapasitet, sier ordfører Peter Talseth.

Talseth oppfordrer grunneiere og interessegrupper til å delta på folkemøtet:

– For at prosessen skal gå raskest mulig, er det viktig at alle relevante innspill kommer frem. Dette gir Linea bedre grunnlag for å vurdere og eventuelt justere planene før anleggskonsesjonen sendes til NVE, avslutter Talseth.

Alstahaug kommune vil også holde et innlegg på folkemøtet for å belyse kommunens næringsplaner og det omfattende arbeidet med elektrifisering.

Profilbilde av Steinar med hjelm

Fokus på miljø, kostnader og samarbeid

Linea har vurdert ulike trasealternativer, inkludert luftlinjer, kabler og sjøkabler. Noen løsninger er svært kostbare og sannsynligvis ikke samfunnsøkonomisk forsvarlige – dette vil bli belyst på folkemøtet.

Det er gjennomført flere møter med reindriftsnæringen, samt omfattende utredninger av konsekvensene for reindriften, som bruker området til vinterbeite og flytteleier. Alstahaug kommune har også vært en viktig samarbeidspartner i kartleggingsfasen av prosjektet.

– Det er viktig for oss å balansere behovet for en robust strømforsyning med hensynet til miljø og lokalsamfunn, sier Benum.

Ulike trasealternativer er vurdert av Linea

På folkemøtet vil Linea informere om tre mulige løsninger for trasevalg til den nye forbindelsen. Alternativene har ulike fordeler, begrensninger og kostnadsrammer:

  1. Dobbel 132 kV-luftlinje
    En ny dobbel luftlinje fra eksisterende 132 kV-linje, med et kostnadsestimat på rundt 80 millioner kroner.
  2. Dobbel 132 kV-kabelanlegg
    Etablering av et dobbelt kabelanlegg langs bakken fra eksisterende linje. Kostnadsestimat: cirka 180 millioner kroner.
  3. Dobbel 132 kV-sjøkabel over Botnfjorden
    En løsning med sjøkabler som krysser Botnfjorden. Kostnadsestimat: rundt 200 millioner kroner.
Bildet viser de tre alternativene som Linea nå vurderer