God beredskap i praksis - Ekstremværet kostet Linea millioner

Forrige helg ble Trøndelag og Helgeland rammet av et av de mest vindfulle ekstremværene på mange år. Takket være solid beredskapsarbeid og intens innsats fra montørene, Driftssentralen og beredskapsgruppen, fikk de siste berørte kunder på Helgeland strømmen tilbake søndags ettermiddag. Men det effektive arbeidet kom med en høy prislapp.

Publisert: Oppdatert:
Montører ute i vanskelig værforhold

– Allerede mandag i forrige uke gikk vi ut med farevarsel for tirsdag til fredag, der vi advarte om store nedbørsmengder og potensielle konsekvenser som flom og sørpeskred. Da den kraftige vinden traff fredag, tok det bare minutter før vi skjønte at mange ville miste strømmen, sier Steinar Benum, daglig leder i Linea.

Prioriterte sikkerhet og varsling

Fredag ettermiddag ble det raskt satt fokus på å varsle kunder, kommuner og medier om situasjonen. Målet var å forberede alle på mulige strømbrudd og oppfordre til tiltak for å være mest mulig forberedt på lengre strømbrudd.

– Når det blåser som verst, og mørket har senket seg, er sikkerheten til våre montører høyeste prioritet. Dette er noe vi også kommuniserer ut, slik at publikum forstår hvorfor feilsøking og reparasjoner kan ta lengre tid under slike forhold, forklarer Benum.

Med stor innsats gjennom fredagskvelden og natten klarte montørene å gjenopprette strømmen til flertallet av de berørte kundene. Allerede lørdag morgen var under 1 000 kunder fortsatt uten strøm, mens nesten 5 000 kunder på det meste hadde vært rammet. For å effektivisere arbeidet rekvirerte Linea helikoptre tidlig lørdag, noe som ga en rask oversikt over skadeomfanget og bedre grunnlag for å prioritere oppgavene.

Beredskapsstatus

Skogrydding og strømnett i bakken

Mange har stilt spørsmål om bredere ryddegater og hvorfor linjenettet ikke legges i bakken.

– Vi har faste ryddebredder som følger lover og regler, og vi gjennomfører sikringshogst når det er nødvendig. Skulle vi rydde bredere, må vi innhente godkjenning fra grunneiere, noe som ville medført store kostnader og økt nettleie for alle, forklarer Frode Dorp, leder for kommunikasjon i Linea.

Han understreker at et varmere klima og høyere trær gir nye utfordringer:

– Trærne vokser raskere og høyere enn før. Spesielt i skrått terreng blir linjenettet ekstra utsatt ved trefall. I fjor ryddet vi rundt 35 mil linjetraseer ved hjelp av våre dyktige samarbeidspartnere.

Når det gjelder å legge strømnettet i bakken, peker Benum på at dette ofte er lite praktisk og samfunnsøkonomisk.

– For eksempel ser vi i et prosjekt mot Alstahaug at det er cirka 120 millioner kroner dyrere å legge kabel kontra linjer for én mil. Helgelands variert terreng med fjell, daler og øyer gjør dette krevende. Vi vurderer alltid løsninger som kabellegging ved oppgraderinger og nye traseer der det er mest fornuftig, sier Steinar Benum.

Brannbiler sperret veien

Sterkt lokalt engasjement under ekstremværet

Linea ønsker å rette en stor takk til helgelendingene for hjelpen, støtten og forståelsen gjennom den krevende helgen. Selskapet mottok både verdifulle tips og mange støtteerklæringer som bidro til å lette arbeidet. Et spesielt eksempel på lokalt engasjement kom fra Dønna, der innbyggere stilte opp og sperret av veien med brannbiler etter at en strømførende linje falt ned over veibanen.

– Slike initiativ viser hvilket unikt fellesskap vi har her på Helgeland. Innsatsen fra både lokalsamfunnet og våre ansatte har vært helt uvurderlig, sier Benum.

Evaluering, kostnader og veien videre

Selv om ekstremværet var en stor utfordring, har samarbeidet og innsatsen vist hva som kan oppnås sammen.

– Etter vår evaluering er hovedkonklusjonen at beredskapsarbeidet har fungert godt, og vi har hatt et utmerket samarbeid med våre samarbeidspartnere, sier Benum.

Forrige helgs uvær ble imidlertid en kostbar affære for Linea, med totale kostnader på rundt 11 millioner kroner. De største kostnadene inkluderer 6,5 millioner kroner i KILE-kostnader, 2 millioner kroner til materiell, og 2,5 millioner kroner til mannskaper og helikoptertjenester.

Evalueringsmøte
Montørene driver feilretting

Nå ser Linea frem til roligere dager

– Vi sender en samlet bestilling til værgudene om mer sol og roligere vær fremover. Januar har vært alt annet enn rolig, noe som også gjenspeiles i Lineas KILE-kostnader, som nærmer seg 12 millioner kroner hittil i år. Nå fortjener virkelig alle på Helgeland et høytrykk med godvær etter denne krevende helgen, avslutter Dorp med et smil.

Nå ser Linea frem til roligere dager

– Vi sender en samlet bestilling til værgudene om mer sol og roligere vær fremover. Januar har vært alt annet enn rolig, noe som også gjenspeiles i Lineas KILE-kostnader, som nærmer seg 12 millioner kroner hittil i år. Nå fortjener virkelig alle på Helgeland et høytrykk med godvær etter denne krevende helgen, avslutter Dorp med et smil.

Faktaboks KILE:

KILE er en forkortelse for «Kvalitetsjustert inntektsramme ved ikke levert energi». KILE-elementet representerer kundenes kostnader ved avbrudd, og ordningen innebærer at kundenes avbruddskostnader tas med i nettselskapenes bedriftsøkonomiske vurderinger. Insentivene i KILE-ordningen blir gitt i form av en inntektsreduksjon, slik at overskuddet i nettselskapene blir redusert når det oppstår avbrudd.

Feilretting i vakkert nordlys

Fant du det du lette etter?