– Allerede mandag i forrige uke gikk vi ut med farevarsel for tirsdag til fredag, der vi advarte om store nedbørsmengder og potensielle konsekvenser som flom og sørpeskred. Da den kraftige vinden traff fredag, tok det bare minutter før vi skjønte at mange ville miste strømmen, sier Steinar Benum, daglig leder i Linea.
Prioriterte sikkerhet og varsling
Fredag ettermiddag ble det raskt satt fokus på å varsle kunder, kommuner og medier om situasjonen. Målet var å forberede alle på mulige strømbrudd og oppfordre til tiltak for å være mest mulig forberedt på lengre strømbrudd.
– Når det blåser som verst, og mørket har senket seg, er sikkerheten til våre montører høyeste prioritet. Dette er noe vi også kommuniserer ut, slik at publikum forstår hvorfor feilsøking og reparasjoner kan ta lengre tid under slike forhold, forklarer Benum.
Med stor innsats gjennom fredagskvelden og natten klarte montørene å gjenopprette strømmen til flertallet av de berørte kundene. Allerede lørdag morgen var under 1 000 kunder fortsatt uten strøm, mens nesten 5 000 kunder på det meste hadde vært rammet. For å effektivisere arbeidet rekvirerte Linea helikoptre tidlig lørdag, noe som ga en rask oversikt over skadeomfanget og bedre grunnlag for å prioritere oppgavene.