Bestilling av ny tilknytning større anlegg (over 50 kW)

I samarbeid med myndighetene og andre nettselskaper jobber vi med å lage og forbedre ordninger som skal sikre en rettferdig og objektiv behandling av alle som ønsker nettilgang.

Vi opplever stor etterspørsel fra kunder som ønsker ny eller utvidet tilknytning til strømnettet på Helgeland. Dette kan i perioder føre til begrenset kapasitet eller midlertidig stopp i tilgangen. Modne prosjekter blir da plassert i et køsystem med jevnlig oppfølging. Dette for å utnytte strømnettet best mulig og hindre markedsbarrierer.

Flytkart, bestilling av tilknytning større anlegg: Modenhet og kapasitet
Flytkart modenhet & kapasitet

Ved bestilling kreves det en del informasjon for å avgjøre om prosjektet er modent. Hvis det er ledig kapasitet i nettet kan denne i så fall reserveres. Hvis ikke settes prosjektet i kø.

Hvis ditt prosjekt blir vurdert som modent, vil eventuell ledig kapasitet i nettet bli reservert. Dersom det ikke er ledig kapasitet, vil prosjektet bli satt i kø med dato for når det ble vurdert som modent.

Planlagt fremdrift følges opp jevnlig for å vurdere om prosjektet fortsatt er modent.

Tiltak som øker kapasiteten i strømnettet

Kortsiktige tiltak som kan gi ledig kapasitet i nettet

  • Kunder med reservert kapasitet frafaller, eller trenger mindre kapasitet
  • Tilknytning på vilkår eller tariffer for forbruk som kan kobles ut

Langsiktige tiltak som skaper ledig kapasitet i nettet

Våre kriterier for modenhet

Bestilling fra kunde, ikke fra tilrettelegger

  • Bestilling må komme fra kunden som skal tilknyttes nettet.
  • Ved bruk av mellomledd må det inngås avtale med kunden som skal tilknyttes. Køplass og reservasjon vil kun gjelde for denne kunden.
  • Dette betyr at tilretteleggere ikke får reservert effekt før de har en konkret kunde.
  • Hvis prosjektet overtas av en annen aktør, må modenhet vurderes på nytt. Dette kan innebære at saken havner bakerst i køen.

Avklart formål

  • Type næringsvirksomhet må være beskrevet.
  • Planene bør også være beskrevet i form av skisser og/eller kart.

Kapasitetsbehov og underlag for dette

  • Som minimum må oppgis maksimalt effektbehov. Hvis tilgjengelig, ønsker vi også forventet effektvariasjon over år, uke og døgn.
  • Effektbehovet det søkes om skal være begrunnet, og helst dokumentert med relevant teknisk underlag.
  • Dersom effektbehovet forventes å øke gradvis over flere år, må kunden legge frem en plan for trinnvis opptrapping. Intervallene i planen må være kvartal eller kortere.
  • Det kan være mulig å tilknytte hele eller deler av uttaket med vilkår om utkobling ved kapasitetsbegrensninger i nettet. Dersom det er aktuelt, oppgis dette.

Fremdriftsplan

Det er viktig at fremdriftsplanen er så tydelig som mulig, med milepæler (kvartal/år):

  • Som et minimum må det oppgis forventet tidspunkt for investeringsbeslutning, byggestart og når strømmen skal kobles til.
  • Forventet tidspunkt for når nødvendige tillatelser foreligger – både offentlige og eventuelt privatrettslige.
  • Milepæler for prosjektering og bygging.

Tillatelser

  • Bekreftelse på at tiltaket er i tråd med kommunens arealplaner. Hvis ikke må det beskrives hvordan nødvendige tillatelser etter plan- og bygningsloven skal innhentes.
  • Dersom det er behov for tillatelser etter annet lovverk (f.eks. oppdrettsloven, vegloven, jernbaneloven), vises det til status for eventuelle søknader.
  • Dokumentasjon på eierskap til det aktuelle arealet, eller privat avtale om bruk. Dersom dette mangler, oppgis plan for å sikre tilstrekkelige privatrettslige rettigheter for gjennomføring av prosjektet.

Finansieringsplan

  • Realistisk plan for finansiering.
  • Følgende må oppgis: Kilder for finansiering, når finansieringen forventes å være på plass, og hvorvidt det er søkt om eller tildelt midler gjennom støtteordninger.
  • Kunden må selv legge frem en vurdering av egen finansieringsplan, samt hvilke risikofaktorer den innebærer.

Info

Risiko for å miste reservasjon eller plass i kapasitetskø

Når du reserverer nettkapasitet eller står i kapasitetskø, er det viktig å være oppmerksom på at visse forhold kan føre til at reservasjonen eller køplassen din bortfaller. Nettselskaper følger bransjenormer og forskrifter som stiller krav til aktiv oppfølging og oppfyllelse av vilkår for å opprettholde reservert kapasitet/køplass.

Her er noen årsaker til at reservasjonen/køplassen kan mistes:

  • Manglende fremdrift i prosjektet
    Dersom det ikke kan dokumenteres tilstrekkelig fremdrift i prosjektet i henhold til kundens egen fremdriftsplan, vil Linea vurdere om dette er forhold som kan føre til tap av reservasjon/køplass.
  • Mangel på nødvendige tillatelser
    Dersom nødvendige tillatelser fra relevante myndigheter ikke kan innhentes, vil Linea vurdere om det er grunnlag for frafall av reservasjon/køplass.
  • Endringer i prosjektets bruk av nettkapasitet
    Hvis det viser seg at den oppgitte bruken av nettkapasiteten endres til annet formål, vil Linea vurdere om det er grunn til frafall av nettkapasitet.

Det er derfor viktig å følge opp prosjektet nøye, overholde vilkårene og sikre god dialog med nettselskapet for å unngå tap av reservert kapasitet eller køplass.